In data de 18 decembrie 2023, Consiliul Uniunii Europene a ajuns la un acord cu privire la propunerea de revizuire a Regulamentului privind ambalajele si deseurile de ambalaje (de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 si a Directivei (UE) 2019/904 si de abrogare a Directivei 94/62/CE) in continuarea textului denumit “Regulament”
Propunerea de revizuire a regulamentului vizeaza intregul ciclu de viata al ambalajelor si, pe scurt, sunt mentionate principalele modificari:
- Ambalajele trebuie sa fie sigure si sustenabile (sunt mentinute majoritatea cerintelor de sustenabilitate pentru toate ambalajele introduse pe piata si obiectivele principale propuse de Comisie)
- Toate ambalajele trebuie sa fie reciclabile (statele membre au convenit ca ambalajele vor fi considerate reciclabile atunci cand sunt proiectate pentru reciclarea materialelor si cand deseurile de ambalaje pot fi colectate, sortate si reciclate separat la scara larga – aceasta din urma conditie se va aplica incepand cu 2035)
- Prezenta substantelor care prezinta motive de ingrijorare sa fie redusa la minimum (Regulamentul consolideaza cerintele pentru substantele din ambalaje, solicitand Comisiei, asistata de Agentia Europeana pentru Produse Chimice, sa elaboreze, pana in 2026, un raport privind prezenta substantelor care prezinta motive de ingrijorare in ambalaje, pentru a stabili daca acestea afecteaza in mod negativ reutilizarea sau reciclarea materialelor sau daca au un impact asupra securitatii chimice)
- Etichetarea ambalajelor (garantand o buna informare a consumatorilor cu privire la compozitia materialelor ambalajelor, precum si, la eliminarea lor corespunzatoare a acestora atunci cand vor deveni deseuri. Consiliul Uniunii Europene a introdus, de asemenea, o anumita flexibilitate pentru a tine seama de sistemele de etichetare deja existente in unele state membre)
- Reducerea generarii de deseuri de ambalaje (prin stabilirea unor obiective obligatorii privind reutilizarea, prin restrictionarea anumitor tipuri de ambalaje de unica folosinta si prin impunerea obligatiei ca operatorii economici sa reduca la minimum ambalajele utilizate)
- Obiectivele in materie de reducere a deseurilor de ambalaje (sunt stabilite pe baza cantitatilor din 2018: 5 % pana in 2030, 10 % pana in 2035 si 15 % pana in 2040. Aceste obiective vor face obiectul unei revizuiri de catre Comisie la opt ani de la intrarea in vigoare a regulamentului)
- Obiectivele privind reutilizarea si reumplerea pentru 2030 si 2040 (Exista diferite obiective care se aplica aparatelor de uz casnic de mari dimensiuni, ambalajelor pentru alimente si bauturi la pachet, bauturilor alcoolice si nealcoolice (cu exceptia vinului), ambalajelor pentru transport (cu exceptia ambalajelor utilizate pentru marfuri periculoase sau echipamente de mari dimensiuni si ambalajelor flexibile in contact direct cu alimentele) si ambalajelor grupate. Ambalajele din carton sunt, de asemenea, exceptate de la aceste cerinte. A fost introdusa o noua posibilitate, si anume ca operatorii economici sa se grupeze pentru a indeplini obiectivele de reutilizare in ceea ce priveste bauturile)
- Instituirea sistemelor de garantie-returnare (In temeiul noilor norme, pana in 2029, statele membre trebuie sa asigure colectarea separata a cel putin 90 % pe an din sticlele din plastic de unica folosinta si din recipientele de metal pentru bauturi. Pentru a atinge acest obiectiv, li se cere statelor membre sa instituie sisteme de garantie-returnare pentru formatele de ambalaje respective. Cerintele minime pentru sistemele de garantie-returnare nu se vor aplica sistemelor deja existente inainte de intrarea in vigoare a regulamentului, daca sistemele in cauza ating obiectivul de 90 % pana in 2029. Consiliul a adaugat o derogare de la cerinta de a introduce un sistem de garantie-returnare pentru statele membre cu o rata de colectare separata de peste 78 % atinsa in 2026)
- Restrictii privind anumite formate de ambalaje (Noile norme introduc restrictii privind anumite formate de ambalaje, inclusiv ambalajele din plastic de unica folosinta pentru fructe si legume, pentru alimente si bauturi, condimente, sosuri in sectorul HORECA si pentru produsele cosmetice si de toaleta de mici dimensiuni utilizate in sectorul cazarii (de exemplu, flacoane pentru sampon sau pentru lotiuni de corp)
Aceste propuneri vor servi drept mandat de negociere cu Parlamentul European cu privire la forma finala a actului legislativ.
Textul integral al propunerii de revizuire il puteti consulta accesand https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-16946-2023-INIT/ro/pdf